Nakupovanie v Česku: ako sa mení?
Sponzorovanej odkazy:
Kultúrne vyžitie, voľnočasové aktivity či pestrá ponuka gastro služieb. Týmito spôsobmi sa tuzemské nákupné centrá snažia zvyšovať lojalitu spotrebiteľov. Výrazný vplyv má na tieto snahy aj takzvaná generácia Z, ktorá práve doplnkové služby v centrách vyhľadáva.
Hoci táto skupina pri nakupovaní často mieri do e-shopov, návštevnosť nákupných galérií to výrazne neovplyvňuje. Internetovým obchodom sa totiž nesnažia za každú cenu čeliť, naopak hľadajú čo najlepšie prepojenie medzi online a offline nakupovaním.
Česi nevykazujú lojalitu tuzemským nákupným centrám
Podľa tohtoročnej štúdie spoločnosti GfK má 90% Čechov v prijateľnom dosahu aspoň jedno nákupné centrum. Aj preto budovanie tých nových v posledných rokoch spomalilo. Existujúce obchodné komplexy sa naopak snažia svoju ponuku maximálne zatraktívniť, rozširovať ďalej svoje služby a modernizovať prostredie.
Súvisí to aj s lojalitou spotrebiteľov k nákupným centrám, vernosť iba jednému je totiž u Čechov skôr výnimkou. Ak majú možnosť, hľadajú si to najlepšie z ich pohľadu v rôznych nákupných galériách – od preferovaných obchodných jednotiek cez ponuku gastro zariadení až po voľnočasové vyžitie.
„Do popredia záujmu vlastníkov a manažérov obchodných centier sa dostáva zákaznícky zážitok a budovanie lojality, ktorá je u českých zákazníkov skôr slabšia,“ povedal František Trunec zo spoločnosti GfK.
Pridaná hodnota k nákupom
Snahy ponúknuť zákazníkom pridanú hodnotu k samotným nákupom potvrdzujú zástupcovia obchodných centier. "Každoročne organizujeme rad výstav, koncertov a festivalov, či už víkendových, alebo dlhodobých. Našou najvýraznejšou akciou je letný festival Vaňkovka Fest, ktorý trvá dlhšie ako mesiac. V rámci brnenských nákupných centier v tomto smere ide o unikát, čo sa premieta aj na výraznej návštevnosti, "uviedol Jan Borůvka, riaditeľ brnenskej Galérie Vaňkovka.
Lojalitu zákazníkov sa však obchodné centrá snažia získať aj prostredníctvom rôznych foriem modernizácie. "V centrách môžeme teraz vidieť rekonštrukcie z konceptov prvých generácií a napríklad výraznú zmenu funkcie food courtu. Predtým boli servisom pre zákazníkov, ktorí prišli kvôli nákupom. Dnes by to pre nich mal byť magnet sám. Obchodné domy tiež budujú viac odpočinkových zón a kaviarní, skrátka sa posilňuje voľnočasový a zábavný element, "povedal Jan Kubíček, predseda českého výboru Medzinárodnej asociácie nákupných centier (ICSC).
Generácia Z: na vlne food Courty a voľnočasových aktivít
Výrazný vplyv na túto snahu nákupných centier má aj takzvaná generácia Z, ktorá v súčasnosti vstupuje na ekonomický trh. Ide o mladých ľudí narodených po roku 1995, ktorých životy sú s internetom previazané takmer kompletne. Svet bez neho totiž nepamätajú. „Ak sa o tejto skupine dá povedať, že niečo v obchodných centrách vyhľadáva viac ako ostatní, potom sú to predovšetkým food Courty a voľnočasové zóny na čele s kinom,“ podotkol Trunec.
Podľa neho sa táto veková skupina, ktorá nezanedbateľnú časť života presúva do on-line prostredí, radí najmä vo veľkých vnútromestských centrách k veľkostne významným segmentom s približne až pätinovým podielom na celkovej zákazníckej populácii. "Obchodné centrá rozširujú portfólio služieb a okrem iného budujú zázemie aj pre tých zákazníkov, ktorí sú zvyknutí byť neustále online. Centrá čoraz častejšie využívajú prepojenie s online predajným kanálom, a zákazníci v nich tak nachádzajú aj výdajne a výdajné boxy populárnych e-shopov, "doplnil.
E-shopy a kamenné predajne sa vzájomne potrebujú
Podľa odborníkov sa však obchodné centrá nemusia obávať, že by pre nich internetové obchody do budúcna znamenali výraznejšie ohrozenie. "V minulosti pochopiteľne dochádzalo k mylným predpovediam, že e-shopy prevezmú majoritný podiel trhu, čo by mohlo pre rad centier znamenať existenčnú nepríjemnosť. Podľa analýz v USA aj podľa našich vlastných dát to ale vyzerá skôr na trhovú korekciu. Rovnako tak ako kamenné obchody k svojmu fungovaniu čím ďalej viac potrebujú e-shopy, aj obchodníci cez internet pre svoj rast potrebujú fyzickú prítomnosť predajne. Nákupné centrá sa potom pre tieto účely javia mnohým z nich ako ideálne miesto, "povedal Jan Kubíček.
Podobne sa k problematike vyjadruje aj riaditeľ Galérie Vaňkovka, podľa ktorého by si offline a online nakupovanie nemalo konkurovať, ale naopak nájsť čo najlepšie vzájomnú synergiu. Sám ako príklad stále najefektívnejšie varianty fyzického nákupu zmieňuje módu, kde si môže zákazník všetko vyskúšať v predajni.
"Máme zároveň skúsenosť s tým, že rad obchodov vnímajú naši návštevníci nielen ako sprostredkovateľa okamžitého nákupu. Využívajú ich tiež ako showroomy, kde majú možnosť si tovar takzvane ohmatať, ale aj ako výdajne nákupu realizovaného cez internet. Aj z toho dôvodu nemáme obavy, že by v blízkej dobe došlo k masívnemu odlivu obchodov čisto do virtuálneho priestoru, "uzavrel Ján Borůvka.
K problematike sa vyjadrili
- František Trunec zo spoločnosti GfK, ktorá sa zaoberá výskumom trhu
- Jan Borůvka, riaditeľ Galérie Vaňkovka Brno
- Jan Kubíček, predseda českého výboru Medzinárodnej asociácie nákupných centier (ICSC)
Zdroj foto: Pixabay.com
Sponzorovanej odkazy:
Najnovšie články
Detské náušnice - Kedy a ako ich správne vybrať
17. januára 2024
Významné vône spomienok a emócií
19. septembra 2023
Najzaujímavejšie mužské outfity na letnú svadbu
25. apríla 2023