Mowement: plasty sa menia v športové tričká
Sponzorovanej odkazy:
Začínajúca česká značka Mowement využíva grafén s recyklovanými plastmi k tvorbe športových tričiek. Dvaja mladí študenti so svojím Startup vytvorili unikátne športové tričko z grafénu, čo je materiál s úžasnými vlastnosťami využívanými predovšetkým v technológiách.
Spojením vlákna z grafénu a recyklovaných plastov vytvorili unikátny materiál, ktorý okrem iného skvele vedie teplo. Teraz sa snažia so svojím projektom presadiť na crowdfundingovej platforme HitHit , čím by radi získali potrebnú investíciu k naštartovaniu sériovej výroby.
Mladý startup dvoch vysokoškolských študentov je na dobrej ceste k vývoju novej generácie športového oblečenia. Počas posledného pol roka intenzívne pracovali na príprave kampane pre českú crowdfundingovú platformu HitHit, ktorú v utorok 10. septembra 2019 spustili, a kde je možné ich projekt podporiť kúpou vlastného grafénového trička v predpredaji za skvelú cenu. Aby mohli rozbehnúť sériovú výrobu a tým realizovať svoj nápad, potrebujú pomoc od ľudí.
Grafén a myšlienka jeho využitie v textile
Grafén je supertenká forma uhlíka podobná grafitu. Je štruktúrovaný 2D, čo znamená, že je tvorený iba jednou vrstvou atómov, ktoré sú usporiadané do šesťuholníka. Vďaka tejto štruktúre a vlastnostiam uhlíka, grafén dobre vedie teplo a zároveň je jedným z najpevnejších materiálov na svete. „Grafén sa začína využívať hlavne v technologickom priemysle, a tak nás napadlo, prečo ho neskúsiť využiť aj pre ten textilný,“ dodáva zakladateľ Filip Matějka.
Tričko GTee
Samotné tričko GTee ťaží z mimoriadnych vlastností grafénu, ktorých je celý rad. Spojením grafénového vlákna a vlákna z recyklovaných plastov materiál získava napríklad skvelú pevnosť, antibakteriálne účinky, úžasne vedie teplo, alebo absorbuje škodlivé UV žiarenie. Zároveň sa jedná o certifikovaný netoxický materiál s dobrou biologickou kompatibilitou. Vďaka tomu, že grafén dokáže veľmi dobre pracovať s elektrinou, tu zakladatelia vidia veľký potenciál v spojení s technológiami pri budúcom vývoji chytrého oblečenia.
Využitie recyklovaných plastov
Jeden z najväčších podielov odpadu v oceánoch tvoria plasty, čoho najčastejším druhom sú plastové fľaše a viečka. Tričko GTee je z časti vyrobené z recyklovaných plastových fliaš. A prečo práve recyklované plasty? U grafénu sa bavíme predovšetkým o kompozitnom materiáli, ktorý skvele reaguje za použitie s inými materiálmi a tým dokáže zlepšovať ich doterajšie vlastnosti.
Ďalšou otázkou bola výrobná cena látky, pretože cena grafénu je stále pomerne vysoká. Ale tým najdôležitejším faktorom bola otázka problematiky plastov a životného prostredia. Na výrobu jedného trička sú použité približne 3 plastové fľaše. Jedná sa o fľaše použité, teda sa žiadne navyše nevyrábajú, ale sú iba zozbierané a následne veľmi šetrne spracované do výsledného vlákna pre GTee.
Založenie projektu
"Celé to začalo myšlienkou vytvoriť inšpirujúcu a kvalitnú športovú značku s pridanou hodnotou, ktorá by pomáhala športovcom nielen po ich výkonnostnej stránke, ale aj ľuďom, ktorí to potrebujú najviac. Preto sme sa rozhodli vytvoriť značku, kde by ľudia za každý nákup automaticky darovali menšiu finančnú čiastku neziskovým organizáciám. Ako ekologicky zmýšľajúci a vášniví športovci sme ale videli, kam sa uberá textilný priemysel a chceli s tým niečo robiť. Vzhľadom k tomu, že milujem inováciu a baví ma vytvárať nové veci, som začal premýšľať a hľadať. A vtedy som sa do toho pustil, "popisuje zakladateľ Filip Matějka.
Na Grafén Filip narazil čisto náhodou, keď prechádzal internet. Začal sa o tento materiál viac zaujímať, o akú formu materiálu sa jedná, prečítal veľa článkov, až ho to úplne pohltilo. „Pre začiatok bolo potrebné nájsť dodávateľa, ktorý s grafénom pracuje a dokáže pre nás vytvoriť samotné textilné grafénové vlákno. Po dlhom a náročnom hľadaní sme nakoniec našli dodávateľa v zahraničí, kam sme sa boli osobne pozrieť, a s ktorým sme sa podieľali na vývoji látky pre naše grafénové tričko GTee. “
Plány do budúcnosti
"Teraz nás čakajú minimálne 3 mesiace plné práce, aby všetci naši prispievatelia z HitHit dostali svoje odmeny včas. Do konca roka teda nebude o prácu núdza. Zároveň sa nám rysuje už niekoľko spoluprác, najmä v oblasti B2B sales, takže na tom budeme hneď spočiatku pracovať, "hovorí nadšene Filip.
Budúci rok mladý tím určite plánuje dostať značku viac do povedomia ľudí a v neposlednom rade aj spustiť projekt na americkej crowdfundingovej platforme Kickstarter. Cieľom bude preniknúť na zahraničné trhy a získať viac zákazníkov. Samozrejmosťou je tiež sústavný vývoj nielen samotného materiálu, ale aj ďalších typov produktov, ako sú bunda, nohavice, alebo topánky.
Zdroj foto: Mowement
Sponzorovanej odkazy:
Najnovšie články
Detské náušnice - Kedy a ako ich správne vybrať
17. januára 2024
Významné vône spomienok a emócií
19. septembra 2023
Najzaujímavejšie mužské outfity na letnú svadbu
25. apríla 2023