Česi a štedrovečerná večera: Čo sme mali na tanieri pred tridsiatimi rokmi a čo všetko si doprajeme dnes?
Sponzorovanej odkazy:
Tridsať rokov sa premietlo do mnohých sfér nášho života, jedlo nevynímajúc. Oproti minulosti dnes mnohých láka široká ponuka v obchodoch. A tak doma skúšajú a čarujú vo svojich kuchyniach z toho, z čoho dlho nemohli. Objavujú veľa nepoznaných chutí. A zaujíma vás, ako sa zmena premietla do tak tradičnej záležitosti, akou je štedrovečerná večera? Skúmala to pre vás spoločnosť Tesco vo svojom on-line prieskume, ktorý realizovala na vzorke 1 052 respondentov vo veku od 35 rokov v Českej republike.
Zemiakový šalát je skutočným symbolom Vianoc
"Česi vždy boli a sú národom zemiakového šalátu. Jediný správny je samozrejme ten, originálny', ktorý si každý pripravuje podľa rodinného receptu, "komentuje výsledky prieskumu Patrik Dojčinovič, výkonný riaditeľ Tesco ČR. A práve bez neho si dnes takmer 9 Čechov z 10 nedokáže štedrovečernú večeru predstaviť (87,2%), pričom pred rokom 1989 to bolo nepatrne menej (86,5%).
Na stole však nesmie chýbať ani tradičný kapor na akýkoľvek spôsob (predovšetkým však vyprážaný v trojobale), ktorý sa dokonca teraz teší ešte väčšej obľube ako pred 30 rokmi. Dnes si bez neho nevie Vianoce predstaviť viac ako 70 Čechov, čo predtým bolo neopísateľne menej – len 58%. Pomyselnú bronzovú priečku najbežnejšieho pokrmu bohužiaľ za uplynulé roky stratila rybacia polievka, ktorú v súčasnosti na stoloch mnohých domovov nahrádza iná polievka – hrachová, vývar s knedličkami, alebo kapustnica.
"Zemiakový šalát je stále takmer neohrozený aj napriek tomu, že v poslednej dobe vzrastá obľuba sladkých zemiakov. Zákazníci Tesca nakúpili vlani počas vianočného obdobia 1 576 ton zemiakov a 637 ton cibule ", upresňuje Patrik Dojčinovič, výkonný riaditeľ Tesco ČR. Na rozdiel od zemiakového šalátu ale taký kapor musí o svoje miesto na tanieroch každoročne bojovať a to s čoraz početnejšou sladkovodnou aj morskou konkurenciou – ostriežov, treskou, zubáčov, pstruhom, alebo tuniakom.
Na štedrovečerných tabuliach sa objavujú okrem iného aj sviatočné jedlá z hydinového a hovädzieho mäsa. Zvláštne postavenie má aj historická prvo republiková tradícia vianočných slimákov, ktorú teraz objavuje skôr mladšia generácia Čechov.
"Hoci sú Vianoce veľa o tradíciách, vďaka ďaleko väčšiemu výberu sa ľudia neboja experimentovať, čo môžeme pozorovať predovšetkým pri nákupe zahraničných produktov a produktov zo špecializovaných a drahších obchodov. Obľúbené sú napríklad sušené šunky, exotické ovocie, kvalitné syry a alkohol, kedy sa ľudia neboja na štedrovečerný stôl kúpiť drahšie víno, "komentuje vývoj vianočných nákupných zvykov Kateřina Michlová, Client Service Director výskumnej spoločnosti NMS Market Research.
Exotické ovocie vtedy a dnes
Najpopulárnejším vianočným symbolom a každoročnou dávkou exotických chutí boli podľa prieskumu spoločnosti Tesco pred Nežnou revolúciou pomaranče a za nimi mandarínky, ktoré aj dnes považuje 9 z 10 Čechov za neodmysliteľnú súčasť sviatočnej atmosféry. Kedysi podpultové banány bodujú na druhom mieste pomyselného rebríčka a bronz patrí ananásom, ktoré sa o ňu delia s jablkami.
"Porevolučná éra znamená väčšie možnosti a slobodnejší výber toho, čo svojej rodine a blízkym cez vianočné sviatky ponúkneme. Najväčší nárast popularity za uplynulých 30 rokov žne exotické pomelo, ktoré na svoj stôl kupuje takmer polovica Čechov, alebo ananás, ktorý si počas sviatkov doprajú dve tretiny nakupujúcich. Vlani na Vianoce si naši zákazníci kúpili 384 600 kusov pomela a 160 100 kusov ananásu. Je skvelé, že bez ohľadu na tradície a jedinečné predstavy našich zákazníkov dokážeme predvianočnou ponukou vyhovieť všetkým tak, aby si sviatky užili s radosťou a podľa svojich chutí, "hovorí Patrik Dojčinovič z Tesca.
V porovnaní s rokom 1989 Česi viac kupujú aj sušené ovocie a orechy, ale aj ďalšie druhy exotického ovocia, ako sú kaki, mango, maracuja, liči alebo machovky.
Poctivá domáca výroba
Pri akých jedlách považujú Česi takmer za otázku cti, že bude všetko rýdzo domáce? Predrevolučných päť najčastejších položiek je zhodných s tými dnešnými, premenilo sa len ich poradie. Kým dnes najčastejšie ženy kladú veľký dôraz na domáce koláčiky a nátierky k drobnému pohosteniu, pred revolúciou boli zákusky až na piatom mieste. Predná priečka patrila tiež sladkému, ale v podobe najrôznejších tort a zákuskov.
Ikonickou značkou, ktorú máme spojenú s pečením, je Hera, ktorej história sa začala písať už v roku 1928. Práve dlhoročná tradícia, spoľahlivosť osvedčeného výrobku a citlivé inovácie robia z Hery produkt, bez ktorého si dokáže predstaviť vianočné pečenie len málokto z nás.
"Na Vianoce 2018 sme predali 10 663 000 kusov Hery. To je viac, než koľko je obyvateľov Českej republiky, "komentuje popularitu značky Hera Vlastimil Mokrý, Key Account Manager spoločnosti upfield.
O prieskume
Prieskum k tridsiatemu výročiu slobodných Vianoc prebehol v novembri 2019 a zúčastnilo sa ho 1 052 respondentov starších ako 35 rokov z Českej republiky. Názory zákazníkov (Shopper Thoughts) je spoločný projekt spoločností Tesco a dunnhumby. Jedná sa o on-line (internetový) panel, ktorý funguje aj vo Veľkej Británii (100 000 panelistov) a v Írsku (9 000 panelistov).
V Českej republike má panel viac ako 12 000 členov. Názory zákazníkov ponúka svojim registrovaným členom možnosť zúčastniť sa prieskumov verejnej mienky a podeliť sa o svoje názory a skúsenosti s významnými spoločnosťami, ktorých služby a produkty každý deň využívajú.
Zdroj foto: graf Tesco, foto Pixabay.com
Sponzorovanej odkazy:
Najnovšie články
Detské náušnice - Kedy a ako ich správne vybrať
17. januára 2024
Významné vône spomienok a emócií
19. septembra 2023
Najzaujímavejšie mužské outfity na letnú svadbu
25. apríla 2023